
Nu mai e pentru nimeni o noutate termenul Black Friday, care defineste ziua sau zilele in care comerciantii acorda cele mai mari reduceri de pret. Primele mentiuni ale termenului Black Friday dateaza din 1961, cand politistii din Philadelphia, confruntati cu un trafic foarte intens, atat al autovehiculelor cat si al pietonilor, se refereau la a doua zi dupa sarbatoarea nationala Ziua Recunostintei. Aceasta zi reprezenta si inceputul perioadei de cumparaturi pentru Craciun, populatia luand cu asalt magazinele in cautarea cadourilor de Craciun.
Inceputuri
Sintagma Black Friday – Vinerea Neagra, are la prima vedere conotatii negative si initial chiar asa a fost. Nascut in Statele Unite ale Americii, Black Friday este termenul care defineste prima vineri de dupa Ziua Recunostintei, zi marcata in anii ’60 ai secolului trecut de un trafic rutier foarte aglomerat, ocazionat de iesirea masiva a populatiei la cumparaturi.
Ziua Recunostintei, sarbatoare cu conotatii similare Zilei Recoltei din Romania, este o sarbatoare nationala foarte importanta in SUA, zi libera legal pentru toti muncitorii. Aceasta zi era sarbatorita in cea de-a patra joi a lunii noiembrie. Din dorinta de a avea un weekend prelungit, de patru zile, multi muncitori isi luau liber (sau chiar se declarau bolnavi) a doua zi dupa aceasta sarbatoare si profitau de aceasta zi libera pentru a merge la cumparaturi.
Acest trafic intens genera accidente de circulatie, strazile erau aglomerate, iar politistii au inceput sa se refere la aceasta zi drept Vinerea Neagra, aceasta fiind una dintre primele mentiuni ale sintagmei Black Friday.
Vinerea Neagra, isi gaseste origini inclusiv in maniera cu care contabilii americani inregistrau profitul sau pierderea in documentele contabile. Astfel, profitul era inregistrat cu negru, iar pierderea cu rosu, tocmai ca sa evidentieze mai bine aceasta problema economica. In vinerea de dupa Ziua Recunostintei, vanzarile fiind foarte mari, si profitul era pe masura, astfel ca documentele contabile inregistrau exclusiv insemnarile cu negru ale profitului. In acest caz Black Friday desemna succesul economic al unei afaceri.
Initial evenimentul comercial Black Friday se desfasura in magazinele traditionale (fizice), iar dupa dezvoltarea internetului si a comertului online s-a transferat treptat in acest mediu. In Romania Black Friday a fost introdus direct de catre comerciantii online.
Black Friday si romanii
In Romania conceptul de Black Friday a fost introdus abia in 2011, dar a fost adoptat foarte repede de comercianti, care au inregistrat cresteri substantiale ale vanzarilor in perioada desfasurarii acestei campanii promotionale fulger. Initial, comerciantii care au introdus si promovat idea de Black Friday, ofereau reduceri la produse electronice si electrocasnice, cele mai cautate de consumatorii romani la acel moment.
Cu timpul, pe masura ce tot mai multe magazine, cu profile din ce in ce mai diferite, au adoptat Black Friday, inclusiv produsele oferite la preturi mai mici au devenit mai diverse: scule electrice, utilaje si echipamente, imbracaminte si incaltaminte, jucarii, carti, bijuterii, articole sportive, biciclete si chiar automobile. In 2020 un comerciant online a inclus in oferta de Black Friday un yaht in valoare de peste 200.000 euro, care, din pacate, nu si-a gasit client cu ocazia acestui eveniment. In schimb, tot in 2020, cel mai scump produs vandut de Black Friday a fost un autoturism de lux al carui pret a fost redus la 40.200 euro de la 53.640 euro.
La sfarsitul fiecarui an Google publica cele mai populare cautari ale internautilor in Romania, atat cautari generale, cat si cautari specifice unui anumit domeniu.
- In 2013 Black Friday 2013 a fost al treilea cel mai cautat termen pe google
- In 2016 Black Friday a fost al cincilea cel mai cautat eveniment pe Google
- In 2019 Black Friday (insotit de numele unui magazin online) a fost cel mai cautat termen pe Google
- In luna noiembrie 2021, la simpla cautare “cand..” in Google, a doua sugestie facuta de motorul de cautare este “cand este black Friday 2021”; cea mai cautata informatie este “cand se schimba ora”

Din datele furnizate de Google se poate observa cum a crescut de la un an la altul interesul utilizatorilor de internet pentru achizitia de produse in perioada campaniilor Black Friday.
În 2020, Black Friday a generat vanzari record, in mare parte și din cauza restricțiilor impuse de pandemie, care au redirectionat accesul clientilor din magazinele traditionale spre magazinele online.
Sondajele de piata arata ca asteptarile romanilor au in vedere un nivelul reducerilor de pret de aproximativ 40%.
In Romania cele mai mari magazine online devanseaza in fiecare an, cu o saptamana sau chiar doua, startul Black Friday fata de perioada in care se desfasoara in mod traditional acest eveniment in SUA.
Reguli care trebuie respectate de comercianti
Black Friday este un eveniment cu ocazia caruia pretul de vanzare este redus fata de alte perioade din an. Pentru ca memoria colectiva asociaza deja termenul de Black Friday cu reducerile, unii comercianti profita si majoreaza artificial preturile inaintea perioadelor de promotie, astfel incat discountul afisat sa fie cat mai mare. De aceea putem avea surpriza sa vedem cum unii comercianti afiseaza reduceri impresionante de 80 sau 90%.
Orice achizitie de produse trebuie sa se bazeze pe nevoi reale si nu pe decizii de cumparare pripite, luate exclusive pe baza nivelului discountului aplicat unui produs.
Urmareste o perioada relevanta de timp evolutia pretului produsului de care ai nevoie, la mai multi comercianti cu autoritate, astfel incat sa poti evalua obiectiv nivelul real al reducerii de Black Friday fata de pretul mediu de referinta in timpul anului.
Black Friday la masif.ro

Cu peste 45.000 de produse afisate, disponibile in stoc sau aprovizionate la comanda, magazinul online masif.ro este unul dintre cei mai mari furnizori online de scule, echipamente si utilaje din Romania.
Cu ocazia evenimentului Black Friday 2021 au fost selectate cele mai populare si utilizate scule si echipamente din fiecare categorie, care vor fi oferite la preturi speciale, cu reduceri de pana la 40%, in perioada 11 – 14 noiembrie 2021:
- Scule electrice si accesorii
- Pompe si hidrofoare
- Aer comprimat
- Sudura
- Scule electrice si accesorii
- Echipamente de gradina
- Utilaje de constructii si generatoare
- Echipamente pentru curatenie
- Unelte de mana
Daca ai intrebari suplimentare in legatura cu subiectul acestui articol sau daca vrei sa afli mai multe informatii despre produsele afisate pe masif.ro, te invitam sa ne contactezi CLICK AICI, fie la telefon 0374.477.200 sau e-mail [email protected]

Scrie un comentariu